ОНЛАЙН-ТРАНСЛЯЦІЯ
1 ДЕНЬ
18.08
Харківська фотографія:
минуле і сьогодення
В межах першого дня феномен Харківської школи фотографії, її провідні персоналії будуть представлені в світлі мистецтвознавчих, культурологічних, філософських досліджень українських та закордонних теоретиків, включно з молодою харківською школою, що виникла в контексті культивування рефлексії на тему фотографії, започаткованої ще в 1970-ті роки в колі групи “Врємя”. Доповіді покажуть притаманну Харківській школі фотографії експансію, яка простягається в часі і просторі.
Певне коло авторів, що склалися в Харкові, або в річищі його естетики, живуть і працюють в різних куточках світу. У своїх презентаціях спікери розкриють свої концепції щодо непересічного явища, включно з поглядами на його територіальні й хронологічні рамки.
початок об 11:00
мова – українська, російська, англійська
Модераторка – Тетяна Павлова
Лекторки та лектори:
Тетяна Павлова
"До історії Харківської школи фотографії”
Надія Бернар-Ковальчук
“Зірка Олега Мальованого в каламуті пізньорадянської естетики”
Олександра Осадча
“Відшукуючи фотографію-як-мистецтво: теоретичні погляди Юрія Рупіна в контексті офіційного дискурсу фотографії пізньорадянського періоду”
Белла Логачова
“Акціонізм у фотографії Харківської школи та нові медіа мистецтва 2000-х: галерея-лабораторія “SOSka”
Адам Мазур
“Пеніс та друзі. Придивляючись до одержимості чоловічими геніталіями в Харківській школі”
Олена Петровська
“Фотогенія революції”
Томас Шершень
“Знівечені образи історії (Борис Михайлов, Євгеній Павлов)”
Катерина Яковленко і Галина Глеба
“Місце травестії: чи був квір у харківській фотографії?”
Віталія Щелканова
“Дискурс тілесності у фотографії Ігоря Чекачкова”
Тетяна Кочубінська
“Героїчне у вразливості. Харківська фотографія кінця 1980-х – початку 2000-х”
Презентація монографії Тетяни Павлової “Український авангард: Харків”
Книга, яка розпочалася з відкриття феномену Харківської школи фотографії, реконструює історію образотворчого авангарду Харкова як потужного осередка традиційних і нових мистецьких медій, що в свій час виходили на авансцену художнього життя міста, створюючи його унікальну субкультуру.
початок о 19:00
мова – російська
2 ДЕНЬ
19.08
Між Заходом та Сходом: зв’язки українських фотографів
Другий день буде присвячений темі перетину харківських фотохудожників з колегами з-за кордону, взаємному натхненню та впливу один на одного, офіційним та неформальним зв'язкам з кураторами, галереями та фестивалями з різних кутків Європи. Презентації частково охоплюють період між війнами; час появи міжнародного сприйняття фотографії як мистецтва у 1960-1970-х роках та появи аматорських фотоклубів, які служили платформою для фотомистецтва; а також початок 1990-х років зі створенням сучасної та комерційної фотографії у країнах колишнього Радянського Союзу.
початок об 11:00
мова – англійська
Модератор – Валентин Однов’юн
Лекторки та лектори:
Федора Паркман
“Плутане прийняття української та радянської фотографії у міжвоєнній Чехословаччині”
Валентин Однов’юн
“Балтійські і українські фотографи: соціальні взаємозв’язки, візуальні інспірації”
Агне Нарушіте
”Незакінчена справа Незавершеної дисертації: Борис Михайлов та «Естетика нудьги» у Литві”
Володимир Парфенок
“Мінська та харківська фотографія 1980-90-х: віртуальні зустрічі, перетини, взаємні впливи”
Каміло Ракана
“Критичний підхід до фотографії Євгенія Павлова, представлений в ICR в Парижі в рамках виставки "Un Homme chapitre IV, La Mer Morte", листопад 2018 року. Куратор Каміло Ракана”
Крістіан Кортегард Мадсен
“Більше Менше – деконструююча фотографія Сергія Святченко”
Фей Доулінг
“Нова ілюзія: деконструкція зображення в сучасній художній фотографії”
“Останні роки СРСР: Київ, Харків, Москва” – розмова Олексія Шульгіна та Віктора Марущенка.
початок о 19.00
мова – російська
Модерує – Максим Горбацький
3 ДЕНЬ
20.08
Сучасні процеси інституціоналізації Харківської школи
Проєкт “Музей фотографії” – розмова Сергія Лебединського та Вікторії Бавикіної
початок о 12:00
мова – російська
Презентація монографії Надії Бернар-Ковальчук “Харківська школа фотографії: гра проти apparatus”
Заснована на дослідницькій роботі, проведеній в рамках мистецтвознавчої програми Університету Сорбонна, Париж, книга розкриває множинні джерела та експериментальний характер фотографічної творчості представників одного з найяскравіших феноменів українського сучасного мистецтва. В радянському андеграунді, під уламками імперії або на київських барикадах харківська фотографія вже більш як півстоліття визначається іронією, критичним поглядом на медіум та колективною дією.
початок о 14:00
мова – українська
Круглий стіл з учасниками Харківської школи фотографії
початок о 16.00
мова – російська
модерує – Олександр Ляпін
4 ДЕНЬ
21.08
Круглий стіл “Історія рухомих картинок. Нові медіа в українському сучасному мистецтві”
Захоплення новими медіа в українському сучасному мистецтві з’являється одночасно з його народженням в Україні – на початку 1990-х. Незважаючи на цей факт, майже 30-ти річна історія українського медіамистецтва досі лишається напів анекдотичною, напів забутою. Круглий стіл в рамках Харківського Фото Форуму, присвячений історії цього художнього явища стане чи не першою спробою зібрати дослідників і очевидців розвитку українського медіа арту різних поколінь та з різних регіонів України.
В рамках дискусії будуть висвітлені особливості розвитку медіа арту останніх трьох десятиліть у Харкові та Луганську (Антон Лапов), Полтаві (Антон Усанов), Києві (Олександр Соловйов, Наталя Манжалій, Надія Пригодич, Катерина Яковленко), Херсоні (Макс Афанасьєв), Одесі (Михайло Рашковецький), Львові (Богдан Шумилович), Івано-Франківську (Анатоль Звіжинський).
Круглий стіл за участю дослідників і дослідниць з різних регіонів України стане нагодою підняти питання, які давно чекають на відповіді:
Що відрізняє український медіа арт як художнє явище в цілому і в конкретних регіонах?
Чи можна взагалі говорити про український медіа арт, як про цілісне явище?
Чи є він самодостатнім явищем або ж епігоном західних і східних закордонних впливів?
Як сильно вплинули західні інституції (як, наприклад, ЦСМ Сороса) на становлення українського медіа арту та яку роль зіграли вони в цьому становленні?
Які міжрегіональні зв'язки існували у історії українського медіа арту?
Чим пояснюється маргінальний статус українського медіамистецтва в Україні та коли з’являться його профільні художні, дослідницькі та освітні інституції?